سایت اینترنتی تخصصی " www.omranyazd.ir " ( عمران یزد ) به همت کانون تخصصی عمران بسیج مهندسین استان یزد در محل این کانون  واقع در ساختمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد افتتاح شد . سید جلیل منتظری مسئول بسیج مهندسین استان یزد در ضمن بازدید از بخش های مختلف سایت  و تشکر از دست اندرکاران  این مجموعه گفت : صنعت عمران بخش مهم و اساسی را در تولید و اشتغال جامعه  به همراه دارد و توجه به این بخش ثمرات زیادی را در تمام ابعاد  مانند بهینه سازی مصرف انرژی  ، دوام سازه ها در مقابل زلزله و کاهش خسارات  و همچنین در  بخش شهرسازی و ترافیک به همراه خواهد داشت. در ادامه این مراسم  مسئول کانون تخصصی عمران بسیج مهندسین استان یزد سید علی فراز گفت :   امروز بهره برداری از فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات جایگاه ویژه و مهمی درجهان  پیدا کرده است، به نحوی که دنیای مجازی و الکترونیکی اینترنت بسیاریاز ایده ها را توانسته قابل وصول نماید و مکان، زمان ،فاصله و هر آنچه را که قبلا به عنوان مانع شناخته می شد ، از میان بردارد . وی  در مورد هدف راه اندازی این سایت گفت :   این سایت در کنار دیگر فعالیت این مجموعه نوپا  راه اندازی شده تا بتواند در کنار دیگر سازمان های مرتبط به اطلاع رسانی  و فرهنگ سازی در حوزه عمران و ابنیه  در قالب اخبار تخصصی ، مقالات و یادداشتها ، دانستنیهای ساختمان ، فناوریها و .... بپردازد  که در همین جا از همه صاحب نظران و متخصصین دعوت می کنم ما را دراین راه یاری کنند  . وی متذکر شد : لازم است قبل از هر چیز با توجه به تا کید مقام ولایت بر امر اقتصاد مقاومتی که همان پویایی اقتصادی و استفاده بهینه از امکانات موجود است نه ریاضت اقتصادی  ، به چند نکته در باب اهمیت ساخت و سازصحیح ساختمان و عمران در جامعه اشاره شود .

 
براستی چرا ما در زلزله پنج ریشتری ، کشته و مجروح ضایعه نخاعی داریم . در حالی که در ژاپن با شرایط مشابه  هیچ اتفاق خاصی نمی افتد . ما اکنون 2000 جانباز نخاعی ( در آن شرایط جنگی )  و 70 هزار معلول نخاعی  ( در شرایط صلح )  داریم ؟ چرا در معماری ایرانی به جای فرهنگ اسلامی ، معماری یونانی و غربی در حال رواج است ؟ ایران جزء ده کشور زلزله خیز جهان است و استان یزد جزء ده استان زلزله خیز کشور به حساب می اید. وی ادامه داد :  70 درصد مناطق مسکونی ایران در معرض زلزله قرار دارند در حالی که 15 درصد آنها شناسه فنی لازم را دارند ! زلزله اخیر در آذربایجان  شرقی که تلفاتی در حدود 250 نفر داشت خسارتی بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال به کشور وارد کرده است  . طبق آمار  هر چهار یا پنج سال یکبار در کشور زلزله بزرگی روی می دهد که متاسفانه بعلت عدم توجه و آگاهی مردم ، تلفات و خسارات مالی  و جانی زیادی را به همراه دارد  . وی تاکید کرد : اگر تنها 20 درصد در امر استحکام و مقاوم سازی ساختمان هایمان بیشتر هزینه کنیم عمر سازه ما نزدیک به سه برابر خواهد شد و این همه مشکلات و تلفات در هنگام زلزله  شاهد نخواهیم بود  . فراز افزود :  چرا هنوز بعد از دو دهه تنها به 50 درصد قانون ساختمانی توجه می شود و مردم در ساخت وساز توجه ای به آیین نامه ها با وجود  زلزله های مکرر ندارند !  با توجه به عمر ساختمانهای ما که یک سوم جهانی است یعنی اتلاف پول و وقت زیرا ما  سه برابر هزینه می کنیم ولی یک سوم بازدهی داریم !  در ایران معادل منابع نفت و گاز  ، ساختمان و ابنیه وجود دارد که این سرمایه عظیم هر 30 سال یکبار( عمر مفید ساختمان در ایران 25 تا 30 سال است )  به علت استاندارد نبودن ساختمانها و مصالح و فعالیت افراد نا آگاه باید تخریب یا رو به تخریب رود . سید علی فراز یادآور شد : کشور هر سال نیازبه  5/1 میلیون مسکن دارد یعنی روزی بین سه تا پنج هزار مسکن باید ساخته شود . بیش از 45 درصد اشتغال و 30 درصد تولید کشور مربوط به مسکن و عمران است . طبق آمار در یزد روزانه فقط در بخش خصوصی 2000 میلیون ریال در هر ساعت در بخش ساختمان هزینه می شود . چرا باید  بدلیل عدم استاندارد سازی خانه ها و عدم اجرای مبحث 19 در بخش ساختمان 40 درصد انرژی کشور مصرف شود   که نیمی از آن اتلاف و به هدر می رود ؟ چرا مصرف انرژی در ساختمانهای ما 20 برابر اروپا است  ؟  وی یاد آور شد : آیا می دانیم اگر به همین گونه نفت را بخواهیم مصرف کنیم تا دو دهه دیگر وارد کننده نفت و در کنار آن ما تا چهل سال دیگر نفت نخواهیم داشت . آیا می دانیم تنها با 30 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی نزدیک به 8 میلیارد دلار  هر ساله به اقتصاد کشور کمک می کنیم .
 

لازم بذکر است این کانون در هفته دفاع مقدس در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد افتتاح شد و تا به امروز نزدیک به پانصد عضو جذب نموده است که در 20 گروه تخصصی تقسیم بندی شده اند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا